برند یا شخصیت شرکت

برند یا شخصیت شرکت

در طی سالهای متمادی مشاوره در حوزه مدیریت و اقتصاد برای شرکتها و سازمانهای مختلف همواره با این دغدغه سازمانها مواجه بوده ایم که چگونه می توان برندی مطرح و مشتری پسند داشت. یک برند به مشتریان کمک می کند تا محصولی از آن شرکت را در ذهن تداعی کرده و از طریق این یادآوری به خرید محصول متقاعد کند. حال نکته اینجا است که آیا برند در درجه اهمیت بالایی قرار دارد و یا خود محصول. امروزه بسیار واضح و روشن است که شرکتها از تمام توان خود برای ساختن برند استفاده می کنند و با خلق برندهای قوی مزیتهای رقابتی را در برابر رقبای خود به دست می آورند. برندسازی مناسب یک استراتژی مدیریتی مهم است که شرکت یا سازمان را در رسیدن به اهداف و چشم انداز خود یاری می رساند. مهمترین عنصر در مدیریت برند مشتری است. زیراکه اصلی ترین نیازی که برندها براورده می کنند باید مطابق سلیقه و نیاز مشتری باشد. مدیریت برند می تواند به دنبال افزایش ارزش ادراک شده مشتری از محصول˓ حاصل گردد و در نهایت موجب افزایش ارزش برند برای مشتری و شرکت شود. به عبارت دیگر یک برند می تواند برای شرکت وفاداری مشتری و در نتیجه سودآوری به همراه داشته باشد .
وابستگی خاص ما به برند در دنیای امروز بسیار واضح و روشن است. ما با برندها زندگی می کنیم. لباسی که می پوشیم˓ غذایی که می خوریم˓ ماشینی که سوار می شویم و حتی شکلاتی که برای فرزند خود تهیه می کنیم. چه علاقه مند باشیم یا نه نسل امروز نسلی است که برند مصرف می کند و نه محصول. امروزه مشتریان از برندها لذت می برند˓ به آنها علاقه مند می شوند˓ دوستشان دارند˓ احساساتشان را با آنها در میان می گذارند و به رفع نیازهای آنها می پردازند. اما همیشه همه برندها چنین ویژگی هایی را ندارند. زمانیکه تمرکز برند به جای مشتری به خود باز می گردد ارزش های به وجود آمده بین مشتری و برند از بین می رود و مرحله فرسایش و از بین رفتن برند آغاز می گردد. مردم از برندهایی که از قدرتشان سوء استفاده می کنند روی بر می گردانند و دیگر به آنها اعتماد ندارند. برندها زمانی به سمت سوء استفاده از مشتریان سوق پیدا می کنند که بزرگ شده و سعی در بیرون راندن شرکتهای رقیب دارند. ولی این برندها به زودی می فهمند که مشتریان به همه جوانب توجه داشته و برندهایی که رفتار مناسب دارند را می پسندند. مشتریان بر این باورند که برندهای مورد علاقه آنها می بایست همیشه روند اعتماد ساز خود را پیش ببرند و خطایی از آنها سر نزند و اگر چنین اتفاقی رخ دهد مشروعیت آنها به سرعت از بین رفته و بازگشت آنها با دشواری بسیار و در مواردی ناممکن است. بنابراین برند یکی از مهم ترین دارایی های شرکت ها محسوب می شود. در واقع برند در دنیای تجارت کنونی به عنوان شخصیت یک شرکت محسوب می شود. حال مدیران شرکتها باید به این نکته توجه ویژه نمایند که آیا همانگونه که مراقب شخصیت انسانی خود هستند مراقب شخصیت شرکت خود نیز هستند؟!!


رتبه برند نام برند لوگو برند میزان ارزش برند( بیلیون دلار) میزان در صد تغییر ارزش در یک سال گذشته درآمد حاصل از برند( بیلیون دلار) میزان تبلیغات شرکت( بیلیون دلار) زمینه فعالیت شرکت
1 اپل 170 10% 2/214 8/1 تکنولوژی
2 گوگل 8/101 23% 5/80 9/3 تکنولوژی
3 مایکروسافت 87 16% 3/85 6/1 تکنولوژی
4 فیس بوک 5/73 40% 6/25 310 میلیون دلار تکنولوژی
5 کوکاکولا 4/56 -4% 23 4 نوشیدنی
6 آمازون 1/54 54% 133 5 تکنولوژی
7 دیزنی 9/43 11% 7/30 9/2 سرگرمی
8 تویوتا 1/41 -2% 8/168 3/4 خودرو
9 مک دونالد 3/40 3% 85 646 میلیون دلار رستوران
10 سامسونگ 2/38 6% 7/166 7/3 تکنولوژی
11 جنرال الکتریک 9/37 3% 3/100 - صنایع مختلف
12 ای تی تی 7/36 12 8/163 8/3 تلکام
13 آی بی ام 3/33 - 20% 9/79 3/1 تکنولوژی
14 این تل 4/31 13% 4/59 8/1 تکنولوژی
15 سیسکو 7/30 %8 6/48 186 تکنولوژی
16 نایکی 6/29 %8 7/31 3/3 ورزش
17 بنز 2/29 %12 6/108 - خودرو
18 اورکل 2/29 %4 4/37 68 تکنولوژی
19 وریزون 9/28 %12 126 7/2 تلکام
20 لویز 8/28 %6 9/9 7/4 کیف و کفش